dinsdag 19 augustus 2014

Recreatieve triathlon Heino

Het was eigenlijk de week van de TwentseTriathlonTour. Een week vol wedstrijdjes, afgesloten met de Hulsbeek triathlon op zaterdag. Voor deze triathlonweek had ik me echter uitgeschreven toen duidelijk werd dat ik helaas net die week voor werk in het buitenland zat. Later bleek dat ik op vrijdagavond weer terug kon zijn en dus op zaterdag alsnog wel een wedstrijd kon doen. Hulsbeek zat er niet meer in, maar er was een leuk alternatief: de triathlon van Heino!

De wisselzone
Waar ik vrijdagochtend nog wat rustige loopmeters maakte in mondain Parijs (elk nadeel z'n voordeel ;-)), stond ik zaterdagochtend in gemoedelijk Heino klaar voor een 1/8 triathlon. Tijdens de briefing werd duidelijk aangegeven dat het geen wedstrijd betrof. Er zouden geen winnaars zijn, het plezier stond voorop. Als een gek racen op de fiets was sowieso geen optie, aangezien het parcours van ruim 22 km niet was afgezet en de gewone verkeersregels van kracht waren. Opletten dus.
De fietsroute

Tijdens de briefing kregen we ook de fietsroute uitgereikt op een A4'tje. Hier moest ik stiekem heel erg om lachen, omdat ik (a) niet bekend ben in de regio en de straten en wegen me dus niets zeiden en (b) ik me niet voor kon stellen hoe ik nat van het zwemmen op mijn racefiets hiermee zou moeten navigeren. Maar voor de zekerheid toch netjes het briefje in mijn reparatietasje gestopt. Gelukkig zouden er ook bordjes zijn geplaatst. Ik bereidde inmiddels voor op een soort speurtocht in Heino e.o. :-)

Maar eerst het zwemmen. Dat was voorbij voor ik er erg in had. Het tempo in de baan lag niet zo hoog, maar het was wel lekker ruim in de baan. Eigenlijk had ik wat eerder de leiding moeten nemen, maar hé, voor krachten sparen is ook wat te zeggen, toch? Geklokte zwemtijd: 7.55 min.

Toen snel door naar de fiets. De eerste bocht werd ik goed op weg geholpen door een vrijwilliger. Bij de tweede bocht ging het mis. Ik miste een bordje en eindigde in centraal Heino. Een lief echtpaar stuurde me terug naar de tweede bocht en toen kon ik, lachend om mezelf, alsnog de echte route fietsen, die verder prima bewegwijzerd was (de routebeschrijving bleef netjes opgeborgen). Het was één grote ronde door buitengebied. Erg mooi. Er stond wel flink wat wind, maar die was ideaal verdeeld: eerste helft wind tegen, tweede helft wind mee. Met fietsen heb ik echt nog veel te winnen, maar ik vond het nu in ieder geval wel leuk om te doen. Geklokte fietstijd (incl. sight-seeing-Heino en wisseltijd): 52.18 min.

Zoals gezegd, geen wedstrijd, maar we kunnen
ons allemaal even winnaar voelen met het aandenken!
En door naar het lopen. Twee rondjes van 2,5km. Dat ging goed! Niet heel hard, maar wel in een prettig tempo, gecontroleerd en... zonder steek! Het tweede rondje kwam een man naast me lopen en knoopte een praatje aan. Daaruit sprak de gemoedelijkheid die het evenement kenmerkte. Samen hebben we de finish gehaald. Geklokte looptijd (incl. wisseltijd): 25.20 min.

Na de finish was ik niet helemaal gesloopt, maar wel heel blij en voldaan. De aanspraak van mensen en de gemoedelijke sfeer maakten het een leuke ochtend om in Heino te gast te zijn. Heerlijk, Heino bedankt!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten